Železnica v období samostatnej Slovenskej Republiky

Rozdelenie Československa sa dotklo
aj železnice. Spoločnosť ČSD sa rozdelila na České Dráhy (ČD) a Železnice
Slovenskej Republiky. V súvislosti s rozdelením železníc boli
zavedené aj dve nové kategórie vlakov, InterCity (IC) a ExterCity (EX).
Boli to vlaky osobnej dopravy so špecifickými tarifnými podmienkami vzhľadom   k vyššiemu komfortu cestovania.
V roku 1944 došlo k zriadeniu inštitútu Železničnej Polície
a železnice prišli s novým logom. Dôležité boli roky 1998
a 2000, ktoré boli rokmi výročí železnice, pričom v roku 2000 mali
ľudia možnosť užiť si nostalgickú jazdu súpravami parnej trakcie.

V roku 2001 došlo
k rozdeleniu ŽSR na Železničnú spoločnosť a.s. a štátny podnik
Železnice Slovenskej Republiky. V rokoch 2001 až 2003 bola budova
železničnej stanice rekonštruovaná. Rekonštrukciou prešli aj okolité
budovy  a na nástupištiach bola
položená zámková dlažba. Neskôr sa železnice ďalej rozčlenili na tri
spoločnosti, ŽS SOP (Železničná spoločnosť - Stredisko osobnej prepravy, ŽS SNP
(Železničná spoločnosť - Stredisko nákladnej prepravy) a ŽSR. Posledné
rozdelenie železníc sa uskutočnilo v roku 2005, keď sa ŽS rozdelila na
ZSSK a.s. (Železničná spoločnosť Slovensko akciová spoločnosť), ktorá
zabezpečovala osobnú dopravu a Cargo a.s. ktorá zabezpečovala nákladnú
prepravu. (MEDVEC, Anton. NOVÁK, Michal.
2013. Kysak v poodhalení dejín. Kysak: Obec Kysak, 2013.Vydanie prvé. ISBN
978-80-971417-4-5)